"Het lidmaatschap van een vereniging kan voorkomen dat je in een sociaal isolement raakt."

Tijdens de Week van de eenzaamheid (29 september t/m 06 oktober 2022), loopt een landelijke campagne tegen dit maatschappelijke probleem. Op de website van de campagne staan diverse, vaak een eenmalige of kortlopende activiteiten vermeld waar mensen die zich eenzaam voelen aan deel kunnen nemen. Vrouwen van Nu gelooft echter dat het lidmaatschap van een vereniging een structurele aanpak tegen eenzaamheid en sociaal isolement kan bieden.

Vrouwen van Nu bestaat al 92 jaar en biedt een uitgelezen kans aan vrouwen, om te verbinden en ontmoeten. De afdelingen van Vrouwen van Nu organiseren het hele jaar door activiteiten voor leden en niet-leden. Dit kan variëren van een kopje koffie, creatieve bijeenkomsten, bingoavonden, lezingen en cursussen tot wandel- en fietstochten en reizen. Met 395 afdelingen verspreid door het hele land is er altijd een afdeling in de buurt.

Zelfs in tijden van corona werden er verschillende activiteiten georganiseerd. Alle leden kregen een training om via Zoom met elkaar in contact te blijven. Daardoor konden er ook verschillende online workshops en lezingen georganiseerd worden. Zo hielden leden de vinger aan de pols hoe het met elkaar ging.

De blik van de verenigingsleden is overigens niet alleen naar binnen gericht. Een mooi voorbeeld is de afdeling Reduzum in Fryslân, waar de leden gezamenlijk de contributie betalen voor een Afghaanse statushoudster, zodat ze uit haar sociale isolement komt, mensen kan ontmoeten en zo kan integreren in haar nieuwe leefomgeving. In Noord-Holland wordt door leden van de vereniging fietslessen gegeven aan vrouwelijke statushouders en wordt er gezamenlijk gekookt. Zo geven Vrouwen van nu invulling aan de missie van de vereniging: met de kracht van vrouwen de samenleving versterken.

Erica van Engel, interim-directeur van Vrouwen van Nu: “Onze vereniging telt 29.000 vrouwen, merendeels 55 jaar en ouder, die nog heel fris in het leven staan. Het lidmaatschap van een vereniging kan voorkomen dat je in een sociaal isolement raakt. Ruim 75% van onze leden is langer dan 5 jaar lid en bijna 40%

langer dan 10 jaar. Onlangs heeft een vrouw van 80 zich nog bij ons aangemeld. Onze vereniging voorziet duidelijk in een behoefte. Uit een intern onderzoek uit 2021 blijkt dat 40% van de vrouwen lid is voor de activiteiten en ontmoeting en nog eens 19% om samen betekenis te geven aan de leefomgeving.”

Veel van de activiteiten die door de afdelingen worden georganiseerd zijn voor leden van Vrouwen van Nu gratis. Een lidmaatschap kost € 55,50 per jaar. “Veel gemeenten hebben potjes die het mogelijk maken voor kinderen om lid te worden van een sportvereniging. Een dergelijke regeling zou er ook moeten zijn voor volwassenen die lid willen worden van een vereniging. Het verenigingsleven heeft een belangrijke maatschappelijke rol en meerwaarde. Het is de investering meer dan waard!”, aldus Erica van Engel.

- EINDE PERSBERICHT -