Vrouw van nu Nicole van Hoof op missie in Zambia

Vrouw van nu Nicole van Hoof is zelfstandig ondernemer en deelt haar kennis en ervaring met mensen in ontwikkelingslanden. Zij is op dit moment op missie in Zambia via de Agripool van ontwikkelingsorganisatie Agriterra. Hieronder lees je haar blog.

Rijden de trucks wel of niet in Chingola?

Voor de vierde keer vertrek ik naar Zambia in opdracht van Agriterra. Dit keer om te onderzoeken of de Coöperatie in Chingola voldoet aan Agriterra’s criteria voor ondersteuning. Ik heb er zin in; van de 1001-dingen die ik thuis doe naar focus op 1 opdracht in een van mijn favoriete landen.

Ik ontmoet Marnix Sanderse, lokale bedrijfsadviseur, en Charles Mulenga, financiël expert, op het vliegveld van Lusaka. Met z’n drieën vliegen we door naar Ndola en rijden de volgende ochtend vroeg verder naar Chingola, een leuk stadje waar een wolk van stof doorheen waait. Er wordt druk aan wegen en huizen gewerkt, dus de rode stof vind ik al snel terug in mijn koffer, op mijn laptop en tussen m’n tanden. Ik geniet van de sfeer, de zon en vooral van de mensen. Ik lach nergens zoveel als in Afrika.

De maandag en dinsdag staan in het teken van informatie verzamelen. We vragen het bestuur en de manager van de District Coöperatie het hemd van het lijf over hoe ze hun bedrijfsvoering doen, waarmee ze winst maken, hoe ze de mais van hun leden verkopen en aan wie. Al gauw blijkt dat ze in 2018 behoorlijk verlies hebben geleden. Ze hebben ook veel pech; de overheid komt financiële afspraken niet na en de zonnepanelen waar de maalmachine voor mais op draait zijn gestolen. Er is hier geen andere vorm van elektriciteit. Bovendien zijn ook de twee trucks kapot. Tenminste; dat is wat wordt gezegd. Later in de week blijkt dat van die trucks niet helemaal te kloppen…

Na de besprekingen met het bestuur, ga ik woensdag met Charles Mulenga op pad. We bezoeken twee coöperaties in het veld. Het is een mooi gezicht om het voltallige bestuur in de schaduw onder een boom te zien zitten. We hebben samen een mooi gesprek over wat ze verwachten van hun District Coöperatie en wat er in hun ogen kan worden verbeterd. Conclusie is dat transport het grootste probleem is. Ook al zitten ze maar op 25 km afstand, er is geen enkel vervoermiddel, dus ze doen alles lopend of op een gammele fiets. Dan is het natuurlijk onmogelijk om mest, zaden, bestrijdingsmiddelen te halen en de gemalen mais weer terug te brengen.

’s Avonds discussiëren we wat de beste vervolgstappen kunnen zijn. Er zijn nogal wat dingen mis; het feit dat er verlies wordt gedraaid, dat we niet precies kunnen achterhalen wat er met de trucks aan de hand is (en dit is hun beste kans om winst te maken) en het feit dat de manager de enige is die alle taken op zich neemt zodat er totaal geen controle is op wat hij doet. Aan de andere kant is het bestuur actief en enthousiast en lijken ze echt te willen veranderen. We besluiten ze nog een kans te geven; ze moeten zelf een plan maken om hun trucks weer op de weg krijgen en daarmee geld te verdienen. Dan zal Agriterra een workshop geven om hun strategische en bedrijfsplannen te ontwikkelen. Op basis daarvan kijken we verder.

Marnix en Charles gaan donderdag op zoek naar de trucks. We willen met eigen ogen zien wat er nu aan de hand is; de grootste truck blijkt echter best in orde. Het enige wat mist is een recente APK-keuring en dat is geen reden om niet te rijden.

We presenteren dus op donderdag een “NO, but Yes” conclusie. De deelnemers lijken in eerste instantie teleurgesteld, maar geven ook snel aan dat het een wake-up call voor hen is en dat er voor 15 oktober een plan bij Marnix ligt.

Hopelijk rijden de trucks dan weer rijden door het rode stof in Chingola!

Nicole