Phaedra Mensen

Verleidt kinderen om meer groenten te eten

Ik ben oprichtster van Spoony, een sociale onderneming met de missie om kinderen meer, vaker en gevari­eerder groenten te laten eten. Begin dit jaar won Spoony drie Gezonde Innovatie Awards. Nu zet ik vol in op de groei van mijn bedrijf, zodat kin­deren overal lekker, leuk én makkelijk groenten kunnen eten.

En dat is keihard nodig! 85% van de Nederlandse kinderen eet veel te weinig groenten. Een op de acht kinderen kampt met overgewicht ofobesitas, waardoor later verhoogd risico op hart- en vaatziekten en diabetes ontstaat. Smaakvoorkeuren worden grotendeels op jonge leeftijd ontwikkeld, dus het voedingspatroon van onze kinderen moet veranderen.

Helaas is dat ingewikkeld in onze maatschappij. De voedingsindustrie is extreem creatief in het super­aantrekkelijk maken van producten bomvol vet, suiker en zout.

Ik vond het bizar dat kennis om kinderen te verleiden met name toegepast wordt op koekjes, snoep en chips. Daarom besloot ik vier jaar geleden mijn jarenlange ervaring in marketing en innovatie in te zetten om van groenten eten een feestje te maken.

Spoony biedt kinderen superlekkere producten bomvol groenten, vrolijke groentepakketten om zelf mee te ko­ken en spelletjes om nieuwe smaken te ontdekken. Ik werk nauw samen met supermarkten, buitenschool­se opvang, diëtisten, producenten met een voorliefde voor producten van lokale telers en een 150-koppig kids-panel.