Opera cursus 2022

 Contact personen:

- Lieske Pannemans, pannemans@quicknet.nl
- Annemarie Groenewoud,  
                          wimgroenewoud@quicknet.nl

-----------------------------------------------------------

Programma opera cursus Hoogwoud 2022
Kees Schilder (foto) verzorgt, net als de voorgaande jaren, de cursus.
Door de deskundige en boeiende uitleg van Kees gaan deuren open, die anders gesloten zouden blijven.
Op onnavolgbare wijze verteld Kees over de achtergronden van de opera’s, laat hij verschillende uitvoeringen horen en leid hij je door 'Opera land' waarbij hij iedereen enthousiast weet te krijgen.
Voor de pauze staat een populaire opera centraal, waarvan diverse hoogtepunten tengehore worden gebracht en besproken, en na de pauze volgt er net als afgelopen jaar een gevarieerd programma met louter mooie en interessante fragmenten.

Hieronder dit allemaal op de volgende data:
Het programma:
Za. 05-11 La Traviata (Verdi)
                Hoogtepunten uit diverse opera’s
Za. 12-11 Lucia di Lammermoor (Donizetti)
                Hoogtepunten uit diverse opera’s
Za. 19-11 La Gioconda (Ponchielli)
                Hoogtepunten uit diverse opera’s
Za. 26-11 Madame Butterfly (Puccini)
                Hoogtepunten uit diverse opera’s

La Traviata
In een recent onderzoek onder de Italiaanse bevolking werd La Traviata gekozen tot de populairste opera aller tijden. Het tragische levensverhaal van Marie Duplessis inspireerde Verdi tot prachtige muziek en de opera is sinds de première in 1853 in Venetië nooit meer van het repertoire verdwenen. Het is een lust voor het oor en het oog en raakt het hart van iedere toeschouwer. Het is Verdi's intiemste drama en de opera zegt fundamentele dingen op een directe wijze met een rijkdom aan poëtische verbeeldingskracht.

Lucia di Lammermoor
Gaetano Donizetti werd in 1797 geboren in Bergamo en behoort met Bellini en Rossini tot de grootmeesters van het Italiaanse belcanto uit de beginjaren van de 19 de eeuw. Zijn mooiste tragische opera Lucia di Lammermoor is gebaseerd op een boek van de Britse schrijver Sir Walter Scott. Het is het trieste verhaal van een jong meisje dat door haar broer gedwongen wordt haar geliefde te verraden wat haar tot moord en waanzin drijft.
De opera is na de succesvolle première in 1835 in Napels nooit meer van het repertoire verdwenen en geldt als het schoolvoorbeeld van de romantische opera. De aria’s, duetten, ensembles, koorwerken en het beroemde sextet ‘Chi mi frena’ vormen een aaneenschakeling van hoogtepunten. De titelrol is de lievelingsrol van beroemde prima donna’s en haar waanzinaria is het paradepaardje van de grote coloratuursopranen.

La Gioconda
La Gioconda is een groots opgezette opera in vier aktes met rijke decors en spectaculaire gebeurtenissen. Ponchielli schreef voor deze opera een aantal vloeiende, pakkende melodieën, vol & quot; Italianita & quot; die direct aanspreken. La Gioconda gaat over een volkszangeres in het zeventiende-eeuwse Venetië, die uit humane overwegingen van haar grote liefde afziet en uiteindelijk zelfmoord pleegt. De tragische opera ging in 1876 in première en groeide uit tot de bekendste en meest geprezen opera van Amilcare Ponchielli. Tot 1938 was het in ons land populair bij de operaliefhebbers en daarna is het verdwenen van de Nederlandse podia. De voornaamste reden lag in het feit dat het een dure productie is en dat het buitengewoon lastig is om alle zes hoofdrollen goed te bezetten.

Madame Butterfly
Puccini luisterde niet graag naar zijn eigen opera’s, maar voor Madame Butterfly maakte hij een uitzondering. Hij zei: ‘Ze blijft mij boeien en interesseren en steeds weer ben ik ontroerd als ik aan haar denk. Ik merk dat ik de kleine Japanse even lief heb als mijzelf.’
Als de grootheid van een componist kan worden afgemeten aan zijn vermogen om het publiek te ontroeren en te laten meevoelen met de hoofd-rolspelers, verdient Puccini een ereplaats in de galerij der grote componisten. Hij bezat een brandende gevoelsintensiteit en is als componist onovertroffen op het gebied van erotische hartstocht, sensualiteit, tederheid en wanhoop.

De kosten van deelname voor niet-leden is: € 35.-
Inclusief de programma boekjes.
Als u lid bent, betaalt u € 27,50 inclusief de programma-boekjes. Vermeld bij uw aanmelding van welke vereniging u lid bent. Dit i.v.m. administratie.

De ochtenden worden gehouden in de bovenzaal van de Lindehof, Graaf Willemstraat 27 te Hoogwoud van 10.00-12.00 uur.
U kunt zich tot half september 2022 aanmelden bij Lieske Pannemans: pannemans@quicknet.nl
Bij voldoende deelnemers kan de cursus van start gaan in november.
Eind september ontvangt u alle gegevens om het verschuldigde bedrag over te maken.

Met vriendelijke groeten, namens het bestuur,
Lieske Pannemans en Annemarie Groenewoud

------------------------------------------------------------------

Programma opera cursus 2021
Na de beroemde trilogie Rigoletto, Il Trovatore en La Traviata schreef Verdi nog enkele succesvolle opera’s die heden ten dage overal worden uitgevoerd. Voor de pauze staan 4 meesterwerken van Verdi uit deze rijpe periode centraal en na de pauze hoort u een gevarieerd programma met prachtige fragmenten en mooie verhalen.

Dit vindt plaats op de volgende 4 zaterdagochtenden:
6, 13, 20 en 27 november.

De kosten van deelname voor niet leden is:  € 32.50.
Inclusief de programma boekjes.
Als u lid bent, betaalt u € 27,50 inclusief de programmaboekjes.

Vermeld bij uw aanmelding van welke vereniging u lid bent. Dit i.v.m. administratie.

De ochtenden worden gehouden in de bovenzaal van de Lindehof, Graaf Willemstraat 27 te Hoogwoud van 10.00-12.00 uur.
U kunt zich tot half september 2021 aanmelden bij mw. G. Le Mair  g.lemair@gmail.com

Bij voldoende deelnemers kan de cursus van start gaan in november.

Eind september ontvangt u alle gegevens om het verschuldigde bedrag over te maken.

Met vriendelijke groeten,
namens het bestuur,

Greet Le Mair.

 

---------------------------------------------------------------

Programma opera cursus in Hoogwoud 2019

In het najaar organiseert de Vrouwen van Nu Aartswoud/Hoogwoud voor de zesde keer haar cursus 'Opera'.
Voor en na de pauze wordt een opera behandeld.
Dit allemaal op de volgende data:

Za. 02-11 
Ernani (Verdi ) - La Fille du Régiment (Donizetti)

Za. 09-11
Carmen (Bizet) - Die Zauberflöte (Mozart)

Za. 16-11
Turandot (Puccini) - Pagliacci (Leoncavallo)

Za. 23-11
Eugen Onegin (Tsjaikovsky) - De Parelvissers (Bizet)

Het  bovenstaande wordt besproken en fragmenten hieruit ten gehore gebracht; van de uitvoerenden wordt interessante informatie gegeven. 
(Hieronder volgt een korte inhoud van de acht opera's).

De kosten van deelname voor niet-leden is: € 32,50 *
Als u lid bent, betaalt u € 27,50 *
(*inclusief de programmaboekjes).

De ochtenden worden gehouden in de bovenzaal van de Lindehof, Graaf Willemstraat 27 te Hoogwoud van 10.00 - 12.00 uur.
U kunt zich tot half september 2019 aanmelden bij
mw. G. Le Mair: g.lemair@gmail.com

Bij voldoende deelnemers kan de cursus van start gaan in november.
Eind september ontvangt u alle gegevens om het verschuldigde bedrag over te maken.

Ernani (Verdi)
De opera is gebaseerd op een verhaal van de Franse schrijver Victor Hugo en ging op 9 maart 1844 in première. Het succes maakte Verdi tot de belangrijkste Italiaanse operacomponist en bracht hem internationale erkenning.
De muzikale rijkdom, het verhaal en de onuitputtelijke stroom melodieën laten ook de hedendaagse luisteraar niet onberoerd. De grote koorwerken brachten het publiek in Verdi’s tijd tot groot enthousiasme en klinken heden ten dage nog steeds indrukwekkend.

La Fille du Régiment (Donizetti)
Donizetti’s opera ‘La Fille du Regiment’ kan als de voorloper van de operette worden beschouwd. Het is een volksstuk met gesproken dialogen en de nodige humor. Het contrast tussen het soldatenleven en het leven van de aristocratie wordt uiterst knap  uitgebeeld. Na de succesvolle première op 11 februari 1840 in Parijs volgden er nog 600 voorstellingen in de Opera Comique in Parijs. De rollen van Tonio en Marie waren geliefd bij beroemde zangers en ook Luciano Pavarotti en Joan Sutherland maakten er furore mee,

Carmen (Bizet)
Tegenwoordig heeft Carmen de reputatie de meest gespeelde opera ter wereld te zijn. Nietzsche schreef: ‘Dit is muziek die mij volmaakt voorkomt: wreed, exquis, vervuld van fatalisme, vol, warm en overtuigend. Het is de triomf van de mediterrane cultuur in de muziek.’  Carmen is vooral grandioos theater. De opera is een goudmijn voor musici en tegelijk een gegarandeerd succes bij het publiek. Het werk heeft deze status te danken aan een zeldzaam evenwicht tussen musicus en dramaturg in Bizet.

Die Zauberflöte (Mozart)
Nooit eerder heeft een dramawerk enige natie zo’n algemeen geluk bezorgd als Mozarts onsterfelijke opera Die Zauberflöte, schreef men al in 1794 in de krant en dat geldt ook vandaag de dag nog. Het komische verhaal bevat ook serieuze elementen met een diepere betekenis. Maar het was vooral de prachtige muziek die ervoor gezorgd heeft dat de opera nog steeds zeer geliefd  is en overal wordt uitgevoerd. 

Turandot (Puccini)
Op 25 april1926 vond de première van Turandot plaats in de Scala van Milaan. Toen dirigent Arturo Toscanini was aangekomen bij de laatste passage legde hij zijn dirigeerstok neer, richtte zich tot het publiek en zei: ‘Hier eindigt de opera, die door het overlijden van de maestro onvoltooid is gebleven.’ Daarop verliet hij de orkestbak. Het publiek wist niet of het moest applaudisseren, maar toen iemand in de zaal riep: ‘Viva Puccini’, barstte er een oorverdovend  applaus los. De volgende avond werd Turandot gespeeld met het door Alfano voltooide slotduet en in deze vorm begon de opera zijn zegetocht over de wereld. De opera bevat naast spectaculaire scènes ook prachtige muziek en staat regelmatig op het programma van de arena van Verona.  De aria van prins Calaf ’Nessun dorma’ werd wereldberoemd en is door alle grote tenoren gezongen.

Pagliacci (Leoncavallo)
Leoncavallo baseerde zijn opera ‘Pagliacci’ op een incident dat had plaatsgevonden in Montalto in Calabrië, waar zijn vader rechter was. Na de succesvolle première in 1892 in het Teatro dal Verne in Milaan, begon de opera haar zegetocht over de wereld. Een groep rondtrekkende komedianten brengt een bezoek aan een Italiaans dorpje in het jaar 1870. De leider van de groep is getrouwd met Nedda. Hij weet dat zij hem bedriegt en een andere man liefheeft. Hij is de wanhoop ten prooi, maar realiseert zich dat hij moet optreden voor het publiek. Met een gebroken hart trekt hij zijn narrenpak aan en zingt de beroemde aria ‘Vesti la giubba’. De toneelsituatie lijkt zoveel op de werkelijkheid dat Canio voortdurend uit zijn rol valt en de naam van de werkelijke minnaar te weten wil komen. Nedda wijst hem erop dat hij Paljas is, maar Canio wil hier niets van weten ‘No pagliaccio non son’.   

Eugen Onegin (Tsjaikovsky)
Eugen Onegin wordt als de meest Russische van alle opera’s beschouwd, omdat de sfeer van begin tot eind intrinsiek Russisch is en de personages  ieder op hun eigen wijze volmaakt in overeenstemming zijn met het Russische volkskarakter. Tsjaikovsky zei: ‘Met Eugen Onegin heb ik een intiem drama gecomponeerd dat op conflicten berust die ik zelf van nabij heb ervaren en mij innerlijk hebben beroerd  Dankzij de prachtige muziek, de lokale sfeer  en de identificatie van de componist met de naïeve jonge dichter Lenski groeide Eugen Onegin uit tot de populairste opera van Rusland.

De Parelvissers (Bizet)
De opera Les Pêcheurs de Perles ging in première in 1863 in het Teatre Lyrique in Parijs, maar verdween al snel van het repertoire. Na het succes van Carmen begonnen theaterdirecties plotseling weer belangstelling te tonen voor de exotische opera van Georges Bizet. Het verhaal speelt zich af op Sri Lanka. De vrienden Nadir en Zurga waren ooit allebei verliefd op Leïla en laten dit horen in het wereldberoemde duet uit de Parelvissers. De charmante opera kent prachtige melodieën, hartstochtelijke emoties en mooie orkestrale kleuren