Terugblik 2016

Maandelijkse avonden

In dit verenigingsjaar werden (naast de jaarvergadering) 7 avonden georganiseerd.

06 januari Snertwandeling. Aanwezig 28 personen.

Na de welkomsttoespraak gingen er diverse vrouwen een wandeling maken.

Er werd erwtensoep gegeten die prima smaakte. Verder was er nog glühwein of frisdrank.

Het was een gezellige middag.

27 januari. Aanwezig 30 leden + 5 mannen.

Krijn van der Ham kwam ons vertellen over de “Geschiedenis van de schaats”. Hij had een hele verzameling schaatsen en sleeën bij zich.

24 februari Jaarvergadering. Aanwezig 52 personen.

Na de pauze kwam Arend Smit ons vertellen over slachtofferhulp. De mensen melden zichzelf aan of komen via de politie bij hen binnen. De taak van slachtofferhulp is om de mensen binnen 4-8 weken weer op de goede weg te helpen.

30 maart Gezamenlijke avond met Passage.

Lia Verheul was uitgenodigd en die ging met ons terug in de tijd. Zij ruimde haar zolder op en vanuit deze herinneringen werden er ook liedjes van vroeger bijgehaald. De tekst hiervan werd op een groot scherm getoond zodat wij allen mee konden zingen.

20 april Aanwezig 52 personen.

Ard de Weger kwam ons vertellen over zijn voettocht naar Santiago de Compostella. Hij vertoonde voor de pauze de foto’s die hij genomen had en vertelde hierbij over de dingen die hij had meegemaakt. Na de pauze werd er een film over zijn reis getoond. Dit alles voor het Lilianefonds.

26 september Aanwezig 39 personen.

Diana de Wild. Olympische spelen in de oudheid.

Ondanks de mindere opkomst was het een interessante avond. Diana vertelde hoe het er op de Olympische spelen in 500 jaar voor Christus aan toe ging en over het ontstaan hiervan.

Een goede vertelster waardoor de avond geslaagd was.

26 oktober Aanwezig 53 personen.

Wim Nijhoff kwam ons vertellen over Godfried Bomans.

Wim Nijhoff vertelde zeer goed en leuk over Godfried Bomans. Velen van de aanwezigen konden hem en zijn vertellingen hierdoor zo weer voor de geest halen. Een leuke avond.

25 november Aanwezig 38 personen.

Yoeke Nagel kwam tassen lezen.

Voor de pauze was het wel leuk en na de pauze minder. Er kwamen gemengde reacties op de avond. Het duurde te lang. Niet voor herhaling vatbaar.

14 december Kerstavond. Aanwezig 61 personen.

“Be Vocal” kwam voor ons optreden. Een zeer goede groep met mooi gezongen kerstliederen en mooi gebracht in steeds wisselende kleding. Er kwamen dan ook heel goede reacties. Topavond en volgend jaar moeilijk te verbeteren.

Overige Activiteiten

30 april: Ouderenmiddag

Verslag ouderenwerkgroep

Het koor de Boezemvrouwtjes uit Gouderak was uitgenodigd voor de jaarlijkse ouderenmiddag op 30 april 2016.
Ze treden op waar het gezellig is en kunnen putten uit een repertoire van meer dan 70 nummers.

Vanaf de eerste noten werd er door de 70 plussers meegezongen, geklapt en gedeind.
Voor de pauze werden er voornamelijk zeemansliederen vertolkt en na de koffie met wat lekkers werden o.a. smartlappen vertolkt. Met een bloemetje voor iedereen werd de geslaagde middag besloten.
Voorafgaande aan de middag wordt er door de werkgroep ouderen een aantal keren vergaderd.
De uitnodigingen worden gemaakt, adressen verzameld, contactvrouwen benaderd, koffie- en theeschenkers gevraagd en chauffeurs en/of chauffeuses gepolst.

De middag is financieel mogelijk door de verkoop van allerhande spullen, bijeen gebracht door de leden van de Vrouwen van Nu op de jaarlijkse braderie ter plaatse.

De eerstvolgende ouderenmiddag vindt plaats op 6 mei 2017 in de Zespunt te Moordrecht.

Namens de werkgroep ouderen,
Mieke Pieterse

Verslag braderiecommissie

Op 10 september 2016 stonden de “Vrouwen van Nu" weer met een kraam op de zomermarkt/braderie.
Het was een zonnige dag en we hadden niet te klagen over de verkoop.
Er werden stroopwafels, eigen baksels, kaarten en fleurige bossen gerbera's verkocht en de opbrengst was € 539,40, een mooi bedrag!
Wederom kan in het voorjaar weer een ouderenmiddag worden georganiseerd!

Alle leden en sponsoren bedankt voor de inbreng. Hopelijk kunnen we volgend jaar weer op u rekenen.

Braderiecommissie,
An, Bep en Dit

Verslag Vreugde- en Verdrietpot

Het gaat goed, regelmatig gaan er kaarten en/of bloemen naar onze leden.
We hebben momenteel € 52,00 in kas.
Weet u of iemand ziek is of een jubileum heeft meld dit dan bij mij.

Annie Woordmeijer

Verslag reiscommissie

Woensdag 10 februari ons eerste uitstapje in 2017. We brachten een bezoek aan het Joods Historisch museum. We maakten kennis met de Joodse cultuur, geschiedenis en tradities. Tevens brachten we nog een bezoek aan de Portugese synagoge. Ondanks dat het behoorlijk koud was een bezoek meer dan waard.

Woensdag 23 maart stond de stad Utrecht op het programma Een bruisende stad met als middelpunt het Domplein met de Domtoren en de Domkerk. We namen een kijkje in de Domkerk en gingen daarna ondergronds. Een ontdekkingsreis onder het Domplein langs 2000 jaar oude geschiedenis van Utrecht.

Woensdag 13 april een bezoek aan de Hortus Botanicus in Leiden. Het weer was geweldig en we maakten een mooie wandeling door de kassen en de tuinen. Door de hele tuin stonden kruiwagens met bloeiende hyacinten en tulpen. De Hortus Botanicus was een bezoek meer dan waard.

Woensdag 18 mei. Strand, zee en duinen. Wat wil een mens nog meer. Mooi weer, prachtige wandeling door de duinen en langs het strand. Puur genieten.

Woensdag 14 september. Het was die dag extreem warm. Er was weinig animo en de reiscommissie besloot heerlijk  thuis in de tuin onder een parasol te gaan luieren.

Woensdag 19 oktober. Een georganiseerde busreis naar Oudenbosch. We brachten een bezoek aan de Botanische tuin Arboretum en aan de prachtige basiliek van Oudenbosch.

Een gezellige dag met 26 deelnemers die met volle teugen hebben genoten.

Woensdag 21 december. Een bezoek aan de drijvende kerstmarkt in Leiden. Er was veel te zien en te beleven. Alleen de temperatuur en de neerslag lieten wat te wensen over. Maar een mens kan niet alles hebben.

De reiscommissie probeert het aanbod voor de dagtochten zo gevarieerd mogelijk te houden. Het aantal deelnemers is altijd weer een verrassing en deelname is erg afhankelijk van het weer. Het is soms best moeilijk om de dagtochten voor iedereen aantrekkelijk te maken. De een houdt van bezoek aan museum enz. de ander maakt liever een mooie wandeling. Heeft u suggesties? We horen ze graag.

Reiscommissie,
Nelly de Bruin en Ria Tettelaar

Verslag fietsclub

We hebben in 2016 van half februari tot eind november weer mooie fietstochten gemaakt. Dankzij het mooie weer hebben we in totaal ruim 1450 km. weggetrapt.

Naast onze kortere ritten in de omgeving van Moordrecht maakten we mooie tochten naar Nieuwerbrug, langs de Oude Rijn naar Bodegraven. De Krimpenerwaard altijd mooi en we ontdekten het Bentwoud , een prachtig natuurgebied ten noorden van Moerkapelle. En onze midweek naar Nunspeet, mooi weer en prachtige natuur. We gingen naar Garderen met z’n zandsculpturen, naar Harderwijk waar we stopten voor een lunch met kibbeling of paling.

Daarna terug door bossen, zandverstuivingen en heide. Maar ook een dag Happen en Trappen, dus van de koffie-met tot aan het toetje verzorgd. Inclusief een mooie fietsroute, want je moet er wel wat voor doen.

Op 14 februari starten we weer met onze wekelijkse fietstochtjes. Elke dinsdagochtend vertrekken we om 9.30 uur bij de brug t.o. ’t Hoekje. Elke laatste dinsdag van de maand fietsen we een hele dag.

Gonny, Cock en Ria.

Verslag maandagmiddag-inloop

De inloopmiddag is gezellig. Er wordt leuk gekaart. Niet te serieus en er is iedere maandag koffie en thee. Er zijn 8 maandagmiddagen in het voorjaar en 8 in het najaar.

Groetjes,

A.F.Th. van der Heijden        De ochtendgave
Anna Levander                      Morten

Jaarverslag van de tuinclub “Moordrechts Roem” 2016

We begonnen maandag 9 mei met een bezoek aan de Keukenhof in Lisse. Het was al enkele jaren geleden dat we dit park bezochten. Door het koude voorjaar stond alles nog in volle bloei. Dit jaar was het thema “De Gouden Eeuw”. We hebben er allemaal weer van genoten.

17 juni gingen we naar ’s Graveland om een bezoek te brengen aan de beeldentuin “De Zanderij”.
Er staan hier meer dan 100 beelden van kunstenaars uit China, Indonesië, India, Birma en Afrika. De tuin waarin deze beelden geëxposeerd stonden is ook heel mooi aangelegd. We werden leuk ontvangen met koffie en eigen baksel. Eerst kregen we een uitleg hoe dit allemaal ontstaan was.
’s Middags reden we naar Breukeleveen naar de tuin “De Murrenhof”. De tuin ligt mooi aan een stille plas, met een kruidentuin, mooie borders en een winkeltje waarin eigen honing werd verkocht.
In deze tuin waren we jaren geleden ook al eens geweest. We vonden de tuin toen eigenlijk mooier.
De tuineigenaren waren ook ouder geworden en konden het eigenlijk niet zo goed meer aan.

29 juni bezochten we in De Lier de tuin “De Hoofdven”. De eigenaar is een echte plantenverzamelaar en heeft een informele, wilde tuin, met rondlopende paadjes, een Japans bruggetje en twee vijvers. Er is 600 m2 kas waarin potplanten en mediterrane planten staan. De tuin is 5.000 m2 groot. Zijn vrouw had een grote hobby: glas bewerken. Ze maakte de mooiste dingen. De verkoop van kleine schaaltjes ging naar een goed doel. Van haar kregen we uitleg hoe ze dit alles maakte. Erg leuk.
’s Middags reden we naar Klaaswaal waar we een bezoek brachten aan “De Meijtuin”. De tuin, 3.000 m2 groot, is een tuin in Engelse sfeer, met bijzondere vaste planten. Wij waren hier de laatste bezoekers, want mevrouw hield er mee op. Om dit te vieren werden we ontvangen met een wijntje en lekkere hapjes en een kopje heerlijke soep. Zelf was ze niet zo tevreden meer over haar tuin, maar wij hebben er van genoten. Ook hier waren we in 2001 al eens geweest.
Ons jaarlijkse reisje ging dit jaar naar Brabant. 5, 6 en 7 juli logeerden we in Etten-Leur in hotel “Het Witte Paard”.

De eerste dag reden we naar Rijsbergen, waar we de tuin van Corine Jochems bezochten.
“Het Buytenhuis” heeft verschillende tuinen met terrassen en een sfeervol riet gedekt theehuis. Hier werden we ontvangen met koffie en iets lekkers. Er was een pluktuin, een groentetuin, een moestuin en een boomgaard. Allemaal erg verzorgd. De tuin was 1 ha. groot.

De tweede tuin “Le Bastide Blanche” was ook in Rijsbergen. De symmetrisch beplante buxusvakken springen het eerst in het oog. Veel hortensia’s waren er in de tuin te bewonderen. Achter het huis was een grote zwemvijver met rondom mooie beplanting op kleur, met veel floxen en margrieten.

De laatste tuin was “De Oude Watermolen”, ook in Rijsbergen. De tuin is 8.000 m2 groot en ligt aan een beek. Een gerestaureerde boerderij met in de voortuin vakken met hortensia’s. Achter het huis een jonge tuin met kruidenvakken en een grote border met vaste planten. De eigenaresse was niet zo goed meer ter been en reed rond in een scootmobiel. Maar ze liet zien dat je ook op deze manier nog goed kunt tuinieren. Uitstappen ging nog goed. Zo kon ze toch nog alles bereiken. Een bijzondere vrouw.

Hierna reden we naar ons hotel. Dit was alleen moeilijk te bereiken, daar in Etten-Leur de jaarlijkse kermis was en ons hotel midden in dit gebeuren stond. We moesten zoeken naar een (gratis) parkeerplaats. Hierna liepen we met onze koffertjes dwars over de kermis. Ook wel apart.

Woensdag 6 juli reden we naar Halsteren waar we een rondleiding kregen over “Landgoed de Hertgang”. Op dit landgoed, aangelegd op de steilrand van de Brabantse Wal, werden vroeger asperges geteeld. De tuin is in Engelse landschapsstijl aangelegd met gazons, borders, vijvers enz. De arboretumverzameling omvat 600 verschillende bomen. Hier kregen we een boeiende rondleiding van 5 kwartier.

De tweede tuin was in Heerle. De tuin van Laura Dingemans. Een hele bekende. De eigenaresse zaait en stekt zelf. Er is een grassentuin, een rozentuin en verschillende borders op kleur. Groot 7.000 m2.

“Tuin in ’t Ven” was ook in Heerle. De tuin van Ineke v.d. Ven. Ook deze tuin zag er mooi uit. Vanaf een groot terras is er een mooi uitzicht over de siertuin. Voorts is er een ven en een bloemenweide.
Hierna reden we weer naar ons hotel. Na het diner bezochten we ’s avonds de kermis.

Donderdag 7 juli, de laatste dag, reden we naar Hoeven naar het Buitengoed van Albert Tielens. De vijftig meter lange zwemvijver met aan weerszijden gemengde borders was spectaculair. Het groene gedeelte achter in de tuin wordt verdeeld in peren-, linden- en esdoornlanen. Deze tuin was zeer indrukwekkend. We kregen een uitgebreide rondleiding door de eigenaar.

De laatste tuin was in Etten-Leur rondom een oude burgemeesterswoning uit 1934. De ontvangst was heel hartelijk. Alleen wist onze gastvrouw weinig van tuinieren. Ze liep met een briefje van de tuinman rond en probeerde zo nog iets te vertellen. De tuin bestond uit veel oude bomen en struiken. Hier aten we ons brood. Onze gastvrouw had gezorgd voor lekker gebak. Op de vraag heeft u dat zelf gebakken, zei ze “daar zijn bakkers voor”.Hierna reden we naar huis. Het was weer een geslaagd uitje.
Er gingen 14 vrouwen mee.

21 juli hebben we een bezoek gebracht aan de tuinen van Appeltern. Dit inspiratiepark bevat 200 aangelegde tuinen. Hier is veel te zien over beplanting, bestrating enz. De tuinen stonden in volle bloei. Ook van deze dag hebben we genoten.

11 augustus was ons laatste tuinuitje. We bezochten het Maximapark in Utrecht. In dit park bevindt zich de Vlinderhof. Een bijzondere plantentuin ontworpen door Piet Oudolf. Drijvende kracht achter de tuin is omwonende Marc Kikkert, die samen met vijftig vrijwilligers zorgt dat de tuin er optimaal bij ligt. Toen Marc Kikkert naar de rand van het park verhuisde in de Vinex-wijk Leidsche Rijn, realiseerde hij zich dat hij zijn droom wellicht voor zijn deur waar kon maken.
Het is echt geweldig wat hier tot stand gebracht is.

2 september was de afsluiting van het tuinseizoen. Bij Letty in de tuin genoten we weer van de jaarlijkse “High Tea”, met heerlijke zoete en hartige taarten en hapjes.
Het is weer gelukt dit jaar. Maar het wordt wel moeilijk steeds weer iets nieuws te verzinnen.
Het was weer een gezellig tuinjaar met veel kijkplezier.